kraj:
Polska
10-06-2012, 09:28 źródło: Materiały Prasowe     komentarzy: 0

Lotnisko Wrocław - nowy terminal

Lotnisko Wrocław - nowy terminal, Wikimedia

Eurolotnisko 2012

Nowy terminal, specjalny zespół odpowiedzialny za obsługę turnieju, rękawy, nowy radar, supernowoczesne wozy strażackie to tylko część przygotowań wrocławskiego lotniska do UEFA EURO 2012. Na każdym polu infrastruktury, bezpieczeństwa i obsługi pasażerskiej port jest do turnieju gotowy.

Piłkarskie mistrzostwa Europy będą tylko epizodem w życiu lotniska. Ale za to niezwykle istotnym, zwłaszcza, że na każdym kroku podkreślano, że porty w miastach-gospodarzach muszą spełniać najwyższe europejskie standardy. Wrocławskie lotnisko ze zobowiązań wywiązało się modelowo i jest w pełni gotowe na przyjęcie w czerwcu tysięcy kibiców. Lista zrealizowanych w ostatnich miesiącach inwestycji przedstawia się imponująco.

1. Nowoczesny terminal Najważniejszym elementem przygotowań do mistrzostw było uruchomienie nowego terminalu, którego budowę rozpoczęto w 2009 roku. Pierwszych pasażerów odprawiono 11 marca 2012 roku. Obiekt uznawany jest za jeden z najładniejszych terminali lotniczych w Polsce. Jest to szklano-stalowa konstrukcja, o imponującej kubaturze 330 tysięcy m, która w środku mieści 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa, 12 gate'ów do odpraw i aż 4 tys. m powierzchni komercyjnej. Rozwiązania w zakresie komfortu podróżnych i bezpieczeństwa spełniają najwyższe międzynarodowe standardy. Są identyczne, jak w największych portach lotniczych w Europie - w Londynie, Barcelonie, Paryżu, Zurychu, czy Kopenhadze. - Chcieliśmy, by terminal był jedną z wizytówek miasta i już na wejściu robił znakomite wrażenie na kibicach, którzy przylecą dopingować swoje drużyny narodowe - mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.  

2. Większa przepustowość Nowy terminal jest w stanie obsłużyć ponad 3,5 miliona osób rocznie. Natomiast dzięki dodatkowym inwestycjom zrealizowanym przez lotnisko i Polską Agencję Żeglugi Powietrznej wrocławski port jest przygotowany na wariant maksymalny. - Możemy obsłużyć aż cztery tysiące podróżnych w ciągu godziny. To możliwe, bo dzięki budowie nowego radaru przepustowość pasa startowego wzrosła dwukrotnie - mówi Dariusz Kuś.  

3. Dodatkowy terminal Sporym atutem wrocławskiego lotniska są dwa osobne terminale z niezależnymi drogami dojazdowymi - takiej infrastruktury nie posiada żaden regionalny port w Polsce. Po otwarciu nowego terminalu stary obiekt nie przestał działać, a jedynie zmienił swoją funkcję i pełni obecnie rolę terminalu general aviation, czyli obsługuje pasażerów prywatnych samolotów. W trakcie mistrzostw Europy pewna grupa kibiców, która przyleci własnymi maszynami będzie obsługiwana właśnie na tym obiekcie, gdzie starą strefę VIP zamieniono na małą halę odlotów i przylotów. To pozwoli upłynnić ruch podróżnych, dzięki czemu pasażerowie w nowym terminalu nie odczują dyskomfortu.

4. Rękawy na miarę W Polsce korzystało z nich przez lata jedynie warszawskie Okęcie. Wrocławskie lotnisko zostało pierwszym regionalnym portem, w którym zamontowano i uruchomiono specjalne rękawy. - Może się wydawać, że to drobiazg, ale to także świadczy o klasie lotniska i podnosi komfort podróży. Dzięki rękawom pasażerowie mogą bezpośrednio przemieszczać się pomiędzy terminalem i pokładem samolotu - mówi Dariusz Kuś. Wrocławski port korzysta z dwóch rękawów, które zostały sprowadzone i zamontowane specjalnie przed UEFA EURO 2012TM.  

5. Komfort dla wszystkich Nowy terminal wrocławskiego lotniska spełnia wszystkie wymogi dotyczące udogodnień dla osób niepełnosprawnych, które mają do dyspozycji dedykowany personel, punkt informacyjny i stanowisko odprawy z obniżonym blatem, czy specjalne panele, umożliwiające wezwanie pomocy. Najnowszym wyposażeniem portu, sprowadzonym specjalnie przed UEFA EURO 2012TM, jest ambulift. - Urządzenie łączy funkcje dźwigu i windy, a służy do wprowadzenia osoby niepełnosprawnej bezpośrednio na pokład samolotu - mówi Daniel Frejek, wiceprezes Wrolot Usługi Lotniskowe Sp. z o.o. Ambulift może przewieźć osobę niepełnosprawną spod terminala pod samolot, a następnie za pomocą hydraulicznego wysięgnika wjechać" z pasażerem na wysokość nawet 6 metrów, co umożliwia mu obsługę wszystkich maszyn lądujących we Wrocławiu. - Niepełnosprawni wjeżdżają do specjalnej kabiny, która jest klimatyzowana latem i ogrzewana zimą. Taka podróż od płyty na pokład samolotu trwa około 2 minut - opowiada Daniel Frejek. Ambulift to ostatni akord przygotowań WroLotu do UEFA EURO 2012TM.  

6. Bezpieczeństwo Specjalnie przed UEFA EURO 2012TM wrocławskie lotnisko zakupiło nowe wozy strażackie. - To było konieczne. Dzięki temu spełniamy teraz najwyższe standardy w kwestiach bezpieczeństwa przeciwpożarowego i możemy w pełni korzystać z przepustowości portu, gwarantując podróżnym maksymalne bezpieczeństwo - mówi wiceprezes lotniska, Jarosław Wróblewski. Lotniskowa straż pożarna dysponuje teraz dwoma supernowoczesnymi wozami. - To unikatowe pojazdy, które mimo 50-tonowej wagi rozpędzają się do 80 km/h poniżej 20 sekund i mogą pędzić z prędkością 135 km/h. Mają dwa niezależne silniki o mocy 700 koni mechanicznych każdy, co gwarantuje dynamikę i napęd 8x8 z dwiema osiami skrętnymi, co zapewnia zwrotność. Wozy zostały dodatkowo wyposażone w specjalne przebijaki kadłubów, co umożliwia rozpylanie środka gaśniczego bezpośrednio do wnętrza płonącej maszyny - wylicza Jarosław Wróblewski.  

7. Zgrany i doświadczony zespół By lepiej koordynować działania logistyczne w trakcie piłkarskich mistrzostw Europy lotnisko powołało specjalny zespół ds. Euro. - To grupa 10 osób reprezentujących służby lotniskowe. Zespół składa się m.in. z pracowników obsługi pasażerskiej portu, a także przedstawicieli urzędu celnego, policji, straży granicznej, pracowników pionu bezpieczeństwa oraz działu obsługi samolotów. Ich zadaniem było opracowanie scenariuszy operacyjnych, a następnie koordynacja działań podczas turnieju - mówi Tomasz Lenart, kierownik obsługi pasażerskiej w Porcie Lotniczym Wrocław i szef zespołu ds. Euro. Lotniskowa drużyna wykorzystuje doświadczenia zdobyte we wrześniu ubiegłego roku podczas obsługi  polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. - Dodatkowo zatrudniliśmy około 30 osób, które będą obsługiwały zorganizowane grupy kibiców reprezentacji grających swoje mecze we Wrocławiu. To ludzie, którzy mówią nie tylko po angielsku, ale również w językach drużyn rozgrywających mecze we Wrocławiu, m.i.n po grecku i rosyjsku. Chcemy, by fani od momentu przylotu poczuli się komfortowo - przyznaje Tomasz Lenart.

Zobacz także: Dodatkowe informacje dla kibiców na Lotnisku Chopina

8. Ekspresowy transport Wrocławskie lotnisko, dzięki znakomitemu położeniu, oferuje szybki transport zarówno do centrum miasta, jak i na stadion. Szeroka dwupasmowa droga dojazdowa i bliskość Autostradowej Obwodnicy Wrocławia sprawiają, że to jeden z najlepiej położonych portów w względem miasta w całym kraju. Z lotniska do miasta kursuje autobus MPK linii 406, a specjalnie na UEFA EURO 2012TM zostaną uruchomione dwie dodatkowe linie - S1 i F1. Pierwsza będzie kursować na Stadion Miejski, a druga do strefy kibica, która znajduje się  w Rynku. Autobusy będą dowozić kibiców w dniu meczowym (8,12 i 16 czerwca) oraz jeden dzień przed i jeden dzień po piłkarskim pojedynku na Stadionie Miejskim.

Zgłoś błąd » Przyjazne drukowanie »

tagi: Lotnisko we Wrocławiu, Podróż, Port lotniczy Wrocław


reklamy:

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował.

Dodaj komentarz

Aby skomentować musisz się najpierw zalogować

Zgłoś nielegalność zdjęć lub wpisów na tej stronie »